Hexcels samarbetar med Chantiers de l’Atlantique om deras nya Silenseas kryssningsfartyg – ett koncept som använder Solid Sail®-framdrivning samt dubbla bränslemotorer för att minska utsläpp och driftskostnader. Hexcels DNV GL-certifierade HexPly® M9 ger en tredjepartsförsäkring för produktens kvalitet, prestanda och konsistens och hjälper också till att effektivisera godkännandet av kompositdelar som ersätter traditionella metallkonstruktioner.
”Med tillägget av våra DNV GL-certifierade M9 prepreg-hartssystem har mast-, skepps- och båtbyggare ett utökat utbud av bearbetnings- och härdningsalternativ tillgängliga för delar som kräver högre Tg och förbättrad utmattningsprestanda.” säger Andreas Sageder, produktchef på Hexcel
HexPly® M9 prepreg möjliggör korta härdningscykler vid 100 °C och högre temperatur, vilket ger en utmärkt balans mellan enkel bearbetning och mekanisk prestanda. HexPly® M9 prepregs finns i ett brett utbud av UD, vävda och multiaxiella vävar och i varianter med high tack och medium tack.